Pari vuotta sitten srk:n lähetyskirpparilla iskin kiinni seuraavanlaiseen kauniiseen villaleninkinn. Se on varmaan 70-luvulta, luulisin. Arolan valmistama, made in Finland. Koko 38, just passeli minulle.

Olisi tietty vaatetta ja sen entistä omistajaa kunnioittaen ollut arvokasta jatkaa puvun käyttöä sellaisenaan, mutta malli ei niin paljon minua kuitenkaan viehättänyt. Mutta ajattelin antavani sille uuden elämän!

Pesin vaatteen käsin kuivapesumerkinnästä huolimatta. Pätkäsin puvun poikki vyötärön kohdalta ja sain alaosasta pienellä vaivalla erillisen villahameen. Sen vuoksi puku ei ole tuossa kuvassa enää yhtenäinen. Hametta olen pitänyt aikasen paljon jo parina talvena.

Yläosa jäi sitten odottamaan inspistä. Nyt olen ajatellut tappaa aikaani sen parissa ja palata esittelemään lopputuloksen lähipäivinä. Olen suunnitellut avartavani pääntietä ja tekeväni viittamaisista hihoista ihan oikeat lyhyet istutetut hihat ja pidentäisin niitä virkkaamalla ilmavat alaspäin levenevät liehukehihat.

Joka tapauksessa yläosan aion myös tuunata alkuperäistä leninkiä ja suomalaista pukuteollisuutta kunnioittaen siten, että jokaikinen kohta on viimeisteltävä niin huolella ja niin siististi myös nurjalta puolelta, että puku kestää pitämistä vaikka nurinpäin!

This is orginally a dress, probably from the 1970´s. My big catch in the thrift store a couple of years ago. A masterpiece made by Arola, Finland. 100% pure new wool, says the label. A skirt is finished, but what will come out of the bodice? We will see. Take a look in a few days!