Viikko sitten osallistuin Tekstiiliveistoskurssille, jossa kokeiltiin miten Paverpolilla ja Pretexillä saa kovetettua esim. kangasta.

Osallistuin kurssille oikeastaan vain siitä syystä, että kansalaisopiston kanslisti tässä yhtenä päivänä vinkkasi, että kuuden ilmoittautujan lisäksi tarvittaisiin vielä yksi lisää, että kurssi toteutuisi. Kurssi ei maksanut minulle mitään ekstraa, sillä olen lunastanut kansalaisopiston 60 euron hintaisen opiskelijakortin, joka oikeuttaa osallistumaan niin moneen kurssiin kuin ehtii ja haluaa. Ja koska tuo(kin) ajankohtana kalenterissani ammotti tyhjyyttään, niin mikä ettei.

No, tulipahan nyt perehdyttyä miten nuo ihmeaineet Paverpol ja Pretex toimivat. Ja myöskin todettua, etteivät nämä aineet ainkaan minua mihinkään euforiseen tilaan saaneet.

Muut olivat tulleet kurssille tekemään pieniä ihmishahmoja sisustuskoristeeksi, mutta minun suunnitelmani oli kovettaa tytön pieneksi jääneet takki ja housut istumaan vanhalle koulutuolille meidän pihaan kuten Saven vaivantaa ja Pensselin vetoja –blogin kuvissa. Minun oli kuitenkin luovuttava suunnitelmistani. Open mielestä mulla olisi ollut kuljetusongelmia.

No, minä en jääräpäisesti halunnut tehdä mitään maahista, keijukaista, anoreetikkopatsasta tms. niin kuin muut. Päädyin sitten tekemään kukkaruukun tai vastaavan. Nyt en enää lopputuloksesta ole niin varma.

Muratti, jonka ruukuksi sitä suunnittelin, peitti kaikki nuo reunat, joten laitoin siihen nyt pajupallon, jonka ympärille kieputin ulkovalosarjan. Paverpol-patsaat tms. pitäisi kestää kaikenlaiset säät., joten ulkokäytössä tätäkin pidän.  Valitettavasti unohdin pohjaan tehdä reiät, joten taivasalla se tulisi aika ajoin tyhjentää vedestä.

Tein katiskaverkon jämästä ensin rungon ja sitten päällystin sen Pretexillä maalatuilla vanhoilla rievuilla. Kurssi-illan ja –päivän välisenä yönä keksin, että teen siihen vielä köynnöstuen.

Ainetta meni koko 13 euron pienehkö pullo. Väri  on terrakotta. Nyt hapan ilme naamallani huomautan, etten mistään hinnasta maksaisi 13 euroa tuollaisesta hökötyksestä. No, vikaa lienee ollut sen tekijässäkin.

Yhdyn tähän nettikeskusteluun, jossa väitetään, että Paverpol taitaa olla huijausta. Sekoite on kuin puuliimaa, jota voi ostaa rautakaupasta edullisemmin. Puuliima kuivuu värittömäksi, mutta väritön vaihtoehto löytyy myös Paverpolissa.

Ehkä kokeilen sitten puuliimaa joskus. Vaikka ensi keväänä. Päätön ihmishahmo eli kovetetut vaatteet istumassa meidän pihassa huvittaa ajatuksena ainakin minua. Pidänpä siis sen mielessäni edelleen.