Olen kuulunut marraskuun puolesta välistä lähtien Savon Sanomien Jouluntekijöihin, jotka kirjoittelevat lehden nettisivun Jouluntekijät -palstalle. Koska tuo palsta sulkeutuu vuoden vaihteessa, olen tänä aamuna siirrellyt suurimman osan sinne kirjoittamistani jutuista tänne omaan blogiini, etteivät ne siirry kohta puolin ihan taivaan tuuliin, vaan jäävät itselleninkin muistoksi tänne. Tässä niistä yksi, jota en tahtonut polkea tuonne muiden blogikirjoitusten joukkoon (päivämäärän mukaisessa järjestyksessä), vaan nostan sen tähän vähän niin kuin spesiaalipostauksena. Se liittyy juhlintaan (minulla ei nääs ole tapana bilettää ) ja juhlan aikahan on jälleen ylihuomenna. Tosin ei minulle tänäkään vuonna ole kiikutettu minkään valtakunnan virallista kutsua Uuden Vuoden vastaanoton pirskeisiin, kun en sattumalta kuulu sellaisiin niin tärkeisiin ihmisiin. :-)

No, tässä joka tapauksessa teksti (11.12.2010) tuohon kuvaan liittyen:

Yli 30 vuotta sitten, 1970-luvulla, äitini lähti Pellos Oy:n pikkujouluihin Kisakaareen, isoon urheilutaloon, joka juhlailtana pullisteli maankuulun vaneri- ja lastulevytehtaan Pellos-henkeä ja henkilöstöä. Äitini oli pukeutunut kauniiseen pitkään kietaisuhameeseen, jonka oli itse ommellut. Yhdistettynä mustaan yläosaan. Korkkarit jalassa. Kampaus kuohkeaksi tupeerattu. Meikki huolellisesti tehty.

Yli 30 vuotta myöhemmin, eräänä joulukuisena iltana hänen vanhin tyttärensä lähti pikkujouluihin Kuopion Hotelli Cumulukseen ja Musiikkikeskukseen. Hän oli pukeutunut samaan kauniiseen pitkään kietaisuhameeseen. Yhdistettynä mustaan yläosaan. Korkkarit jalassa. Kampaus kuohkeaksi föönattu. Meikki huolellisesti tehty.

Minä olen hänen vanhin tyttärensä ja tuo nostalginen pikkujoulu oli eilen. Rakas retrohame oli ensimmäistä kertaa päälläni. Hameeseen ei tarvinnut tehdä mitään muutoksia. Olemme sitä käyttäessämme olleet suunnilleen samanikäisiä ja varsin samankokoisia. Olen sanomattoman iloinen saadessani käyttää jotain näin erityistä tämän vuoden pikkujouluissa. Kiitokset siitä menevät rakkaalle äidilleni Ristiinaan!

(kuvauspaikka Kuopion musiikkikeskus)

p.s. asuun kuului myös musta niskalenkkitoppi ja musta satiinibolero, jotka olin ommellut jokunen vuosi sitten.